The Knight Inlet Lodge - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Eric Remmerswaal - WaarBenJij.nu The Knight Inlet Lodge - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Eric Remmerswaal - WaarBenJij.nu

The Knight Inlet Lodge

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

28 September 2017 | Canada, Campbell River

Vandaag moeten we vroeg op, vroeg ontbijten en vroeg op pad naar het watervliegtuig dat ons naar The Knight Inlet Lodge zal gaan brengen. Vandaag gaan er zelfs twee vliegtuigen omdat er weer proviand moet worden aangevoerd.
Zowel voor aanvang van de vlucht als na aankomst krijgen we een briefing met wat ons allemaal te wachten staat en waar we ons aan moeten houden. Alle draait hier om veiligheid. Alle activiteiten beginnen met een boottocht waarbij de passagiers reddingsvesten moeten dragen, warm of niet, veiligheid gaat hier boven alles.
Het eerste wat we zien als we geland zijn, is een aantal zeehonden dat lekker in het zonnetje ligt te luieren. De hele dag door zien we die beesten door de baai zwemmen, ook zíj weten dat de zalmen eraan komen.
Tijdens de drie excursies van vandaag zien we in totaal zo'n 10 verschillende grizzly-beren. Vanuit de bootjes is het verrekte lastig om die goed te fotograferen of goed te filmen. De bootjes zijn nét niet stabiel genoeg al doet onze gids haar uiterste best om de boot zo stil mogelijk te houden, ze gaat zelfs in het ondiepe water staan om de boot wat te stabiliseren.

Nee, dan het uitstapje naar de overkant van de baai naar een van de vijf gebouwde platformen om de beren in de beek te zien, dáár is het ons om te doen geweest. We hoeven maar een paar minuutjes te wachten of de eerste grizzly-beer komt kijken of er in de beek al iets te vangen valt. Vanaf zo'n 30 meter afstand kijken wij ademloos toe hoe de beer op jacht gaat. Zijn snuit omhoog in de wind om de zalm te kunnen ruiken, lijkt het wel.
Helaas is door de geringe neerslag hier in dit gebied gedurende de afgelopen maanden niet veel water in de beek waardoor de zalmtrek dit jaar extreem laat op gang komt. Slechts heel af en toe zien we een zalm opspringen maar beertje 1 is er steeds te laat bij. Na een half uurtje verlaat beertje 1 de beek om elders zijn geluk te gaan beproeven.
Na verloop van tijd komt beertje 2 de visstand in de beek controleren en warempel....de eerste de beste poging is gelijk al succesvol en met een grote vette zalm in zijn bek komt beertje 2 weer boven water. We zijn getuige van een wrede maar snelle schranspartij waarbij de (levende) zalm aan stukken wordt gereten en wordt verorberd. Niet met huid en haar maar toch zeker wel met huid en schubben verdwijnt alles in de bek van beertje 2.